Dierentuin en White Beach! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Dierentuin en White Beach! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Dierentuin en White Beach!

Blijf op de hoogte en volg Liza

22 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Woensdag 17 september; weer een dagje stage bij de vakantieschool! Vandaag waren we vooral druk bezig met de voorbereidingen voor de laatste dag van de vakantieschool (donderdag) waarop we met alle kinderen en begeleiders een dagje weg zouden gaan.

Donderdag 18 september; de laatste dag van de vakantieschool en dus ook mijn laatste stagedag hier. Om half 8 moesten de begeleiders aanwezig zijn, en de kinderen om 8 uur. Na de presentielijst kon de eerste groep vertrekken richting onze plaats van bestemming, namelijk de Paramaribo-Zoo! Er waren eigenlijk 3 bussen geregeld die ons in 1 keer naar de dierentuin konden brengen, maar 2 daarvan waren niet op komen dagen, dus nu moest de ene bus 3 keer rijden om ons allemaal daar te krijgen, erg vervelend maar het is zo ook opgelost. Ik ging samen met nog 1 begeleidster met de kleintjes als eerst die kant op. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Eenmaal aangekomen bij de dierentuin mochten wij nog niet naar binnen, aangezien de groep niet compleet was en wij de kaartjes niet bij ons hadden (die had de directeur mee). Dus we moesten voor de dierentuin wachten, gelukkig was er schaduw dus het was nog redelijk te doen. De begeleidster en ik zijn maar liedjes gaan zingen en spelletjes gaan doen met de kinderen om ze een beetje te vermaken in die lange wachttijd. Na een hele poos waren we dan eindelijk compleet, en konden we naar binnen. Eenmaal binnen kregen de kinderen meteen stroop (ranja) en een krentenbol. Daarna mocht iedereen vrij rondlopen door de dierentuin, behalve de kleintjes die moesten wel onder begeleiding. Het was niet een hele grote dierentuin, maar wel erg mooi om te zien en superleuk met alle kinderen. Om 12 uur kregen we warm eten, wat 1 begeleidster voor ons allemaal (100 kinderen en de begeleidsters!!) had gemaakt. Iedereen kreeg een bakje met rijst, kip en salade en natuurlijk smaakte het weer heerlijk. Daarna mochten de kinderen weer vrij rondlopen en spelen want er was ook een grote speeltuin bij. Rond 2 uur was de bus er weer om de eerste groep weer mee terug te nemen naar de vakantieschool. Ik ging nu telkens mee heen en weer met de bus, om de kinderen te helpen en spullen mee terug te nemen. Het was een geweldige dag en afsluiting van 2 superleuke stageweken.
Deze avond zijn Zoë, Yara en ik eerst naar de waterkant gegaan waar een paar jongens van de groep ook waren. Daar spotten Yara en ik ineens een driewielertandum, waar net een man vanaf was gestapt. We hadden echt zin om daarop te gaan fietsen, haha, dus we zijn de eigenaar van de fiets op gaan zoeken en toen hadden we gevraagd of we er even op mochten, en dat mocht!! Haha dus na een rondje op de driewielertandum over de waterkant geracet te hebben, gingen we maar terug naar de groep, die zich om ons doodgelachen hebben. Daarna zijn we met de taxi naar de Havana gegaan, wat natuurlijk weer erg gezellig was! :)

Vrijdag 19 september; na het uitslapen hebben Yara en ik gewinkeld in de Hermitage Mall en daar ook even wat gegeten bij het Surinaams smulhoekje en daarna nog een smoothie gehaald. Daarna zijn we weer naar huis gegaan. Deze avond hebben we onze eerste Surinaamse kookles gehad!! Een jongen van de groep is kok en hij geeft ook kooklessen dus hij had ons aangeboden om een keer een kookles te geven. Erg leuk natuurlijk, dus deze avond kwam hij bij ons thuis met allemaal boodschappen en legde hij uit wat we gingen maken. We hebben rijst gemaakt met van allerlei groenten er door, en ook kousenband (soort boontjes), heel lekker. Natuurlijk kon de kip bij echt Surinaams eten niet ontbreken, haha. Het was super lekker en er was zelfs nog genoeg over om nog een keer van te eten. Verder zijn we deze avond thuis gebleven, want zaterdag wouden we onze tweede poging maar eens wagen om bij White Beach te komen!!

Zaterdag 20 september; om 9 uur zaten we aan het ontbijt met z’n drieën. Net als vorige week met de planning om deze dag naar White Beach te gaan. Om half 11 zijn we weer richting de bushalte gelopen en al snel kwam de bus. In het superdrukke centrum van Paramaribo hoorde ik ineens een meisje mijn naam roepen, dus ik keek en toen bleek het een kindje van de vakantieschool te zijn! Erg toevallig dat ik haar in deze drukte tegenkwam. We wisten nu wel met welke bus we moesten om bij White Beach aan te komen, dus dat deden we en na een uurtje waren we er. Gelukkig was het nu wel open, wat waren wij blij! We zochten een mooi plekje uit onder een palmboom en zijn meteen gaan zwemmen. Nou ja zwemmen, het water stond erg laag namelijk 30 centimeter. Je kon ook niet verder want er waren namelijk netten bij het zwemgedeelte, het is namelijk erg gevaarlijk om zonder de netten te zwemmen. Maar we konden er in ieder geval even in liggen. Gelukkig werd het water in de loop van de middag wel hoger en na een paar uur was het 1.50 m. Om 5 uur zijn we weer weg gegaan, met de bus (die na heel lang wachten eindelijk kwam) naar het centrum, waar we eigenlijk over zouden moeten stappen op de bus richting onze wijk. Maar toen bleek dat die bus niet meer reed omdat het volgens een andere chauffeur al te laat was (het was net 19:00u, en ze rijden normaal de hele avond) maaaar goed toen moesten we maar een taxi bellen. Uiteindelijk waren we rond 19:30u thuis, helemaal kapot. Maar we hebben een hele mooie dag gehad en White Beach was geweldig! Zeker voor herhaling vatbaar. Verder zijn we vroeg naar bed gegaan.

Zondag 21 september; om 10 uur ging ik skypen met de hele familie die op verjaardag was bij mijn broertje. Dat vond ik superleuk, net alsof ik er echt bij was. Ik heb iedereen gesproken want ze lieten mij rondgaan met de laptop. Ook heb ik ons huis hier laten zien en dat vonden ze allemaal ook erg leuk. Verder zijn we deze dag bezig geweest met stage opdrachten. En vroeg naar bed gegaan want maandag begint weer een weekje stage!

Maandag 22 september; vandaag ben ik begonnen met mijn stage (voor 1 week) bij het ministerie van onderwijs en volksontwikkeling. De bedoeling was eigenlijk dat ik mee mocht helpen met het inzien en uitzoeken van dossiers van kinderen in het speciaal onderwijs, maar dat was er vandaag niet van gekomen. Er was jammer genoeg namelijk niet zoveel te doen voor mij. Maar goed morgen weer een dag!

Daaag! :)

  • 22 September 2014 - 23:48

    Yara:

    Ziet er super uit! Geniet ervan xxxxxxxxxxxx

  • 23 September 2014 - 08:50

    Mama:

    Tjonge, over die bussen daar kun je straks wel een boek schrijven! Je maakt heel wat mee. Weer een superleuk verhaal, leuk dat we op deze manier mee kunnen genieten van jouw en jullie avonturen!

  • 24 September 2014 - 14:19

    Marende:

    Hoi Liza, wat een belevenissen zeg!! Leuk om te lezen en supermooie foto's! Geniet er nog even van en succes met de stage!

  • 15 Oktober 2014 - 11:35

    Christina:

    Wauw, het klinkt als een vakantie, hoewel je erg veel meemaakt en leert. Wat zullen jullie genoten hebben bij the White Beach!! Lachen van die driewieler en dat je het ook gewoon DOET! Super trots hoe je de kinderen begeleid en bezighoud. Liefs Christina en Femke

  • 15 Oktober 2014 - 19:08

    Coba:

    Hoi Liza, leuk leuk leuk. Ik ben al aan het sparen om ook die kant op te komen geweldig al die verhalen:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 16467

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: