Chilltrip Babunhol & stage op de school! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Chilltrip Babunhol & stage op de school! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Chilltrip Babunhol & stage op de school!

Blijf op de hoogte en volg Liza

09 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Het is weer hoog tijd om jullie bij te praten.

Van onze mentor Rika hoorde ik dat de scholen nóg een week later beginnen. Dit in verband met het spuiten van de scholen tegen de ziekte Chikongunya, dit moest namelijk toch nog maar even gebeuren (op het laatste moment) want ze wisten al vanaf december 2013 dat deze ziekte heerst en nooit hebben ze er iets aan gedaan. Maar goed beter laat dan nooit zal ik maar zeggen. Dus als opvulling van vorige week heb ik nog een weekje stage gelopen bij het ministerie van onderwijs en volksontwikkeling.

Donderdag 2 oktober; mijn laatste stagedag bij het ministerie. Ondanks dat op het kantoor zitten niet echt mijn ding is heb ik er wel veel geleerd en het was interessant om in de dossiers van leerlingen te mogen kijken. ’s Avonds hebben we het weekend maar weer goed ingeluid en zijn we naar Havana geweest met ons vaste groepje. Dat was natuurlijk weer heeeeeeel gezellig!

Vrijdag 3 oktober; na een beetje uitgeslapen te hebben zijn we even naar het centrum geweest met de bus. ’s Avonds zijn Rika (onze mentor), Zoë en ik boodschappen gaan doen bij 2 grote en uitgebreide supermarkten. Yara voelde zich niet zo lekker dus die bleef thuis. We zijn eerst naar de uitgebreide Choi’s geweest waar we de meeste dingen hebben gehaald en daarna zijn we naar de Tulip gegaan waar ook een slagerij bij zat. We zijn 3 uur weg geweest en hebben ook een beste voorraad ingeslagen! Verder zijn we vroeg op bed gegaan want voor dit weekend stond namelijk ook nog een tripje op de planning!!

Zaterdag 4 oktober; om half 7 ging de wekker. We hadden goed geslapen en waren helemaal klaar voor een eendags-trip naar Babunhol! We hadden de taxi gereserveerd voor 8 uur, maar helaas stond hij al om kwart voor 8 toeterend voor het huis. De ene keer komen ze veelte laat en de andere keer weer te vroeg, maar ook dat hoort bij Suriname. Na ongeveer een kwartiertje rijden waren we bij het huis van een vriend van ons. Bij zijn huis moesten we namelijk verzamelen om op trip te gaan! Daar kregen we eerst een broodje en wat drinken en om 9 uur vertrokken we met ongeveer 15-20 man in de bus richting Babunhol. De reis duurde ongeveer 2 uur maar onderweg was natuurlijk wel genoeg te zien. Eenmaal daar aangekomen konden we lekker gaan zwemmen en rondwandelen. Ook zouden we eigenlijk gaan kajakken, maar helaas kon dit niet doorgaan omdat de beheerders van de kajakken er niet waren. Dus werd ons beloofd dat we dat zeker nog een keer gaan doen maar dan op een andere trip! Het was eigenlijk een heerlijk chill dagje en we hadden de hangmatten meegenomen zodat we daar ook lekker in konden gaan liggen. Eten en drinken was weer top voor elkaar, er was muziek en een geweldige groep mensen. Ook waren er andere stagiaires mee, dat was ook erg leuk en gezellig. We gaan zelfs nog een keer met die meiden op trip! Tegen een uur of 6 vertrokken we weer richting Paramaribo. Iedereen lag lekker te slapen op de terugweg, terwijl het niet eens een intensieve dag was of zo. Zal wel door de warmte komen denk ik. Eenmaal thuis aangekomen was ik ook wel erg moe en ben ik dus ook op tijd gaan slapen. Yara en Zoë zijn nog wel uit geweest naar de Zsa Zsa Zsu.

Zondag 5 oktober; we zijn allemaal goed bezig geweest met onze verslagen voor school en stage. Verder niet zoveel gedaan deze dag.

Maandag 6 oktober; nog één dagje vrij voor mij, want ik werd pas dinsdag op stage verwacht voor een kennismaking. Dus heb ik deze dag het huis een beetje opgeruimd, de was gedaan en gekookt.

Dinsdag 7 oktober; vandaag had ik mijn kennismakingsgesprek bij de Jule Fernandesschool!! Eerst had ik een gesprek met de directrice en daarna kreeg ik een rondleiding door de school en langs alle leerkrachten. Ook kreeg ik te horen in welke klas ik stage kom te lopen en daar leerde ik mijn stagebegeleidster kennen. Ik had een super goede indruk van de school, het zag er erg mooi uit en iedereen was super aardig. Woensdag was mijn officiële eerste dag.

Woensdag 8 oktober; mijn eerste stagedag bij de Jule Fernandesschool!!! Eindelijk! Het was een super leuke dag. Ik merkte meteen dat de kinderen hier in Suriname heel erg beleefd zijn. Dat had ik ook al ervaren op mijn vorige stages maar nu werd het extra bevestigd. Zo spreken ze bijvoorbeeld altijd met twee woorden en hebben veel respect voor de leerkracht. Ook vond ik het heel mooi om te zien dat ze allemaal in uniform naar school gaan, ziet er heel netjes uit. Om de dag te beginnen gaan ze hier elke dag met alle kinderen van de school netjes bij elkaar staan (groep bij groep) in rijen en mag 1 groep de vlag van Suriname ophijsen. Daarna zingen ze allemaal een Surinaams liedje (zelfde liedje als ze bij de vakantieschool ook zongen) dus ik herkende hem nog. Daarna gaat de bel en kan de schooldag beginnen. Hier duren de basisscholen van 8 tot 12:30 u. Het is wel wennen dat ze maar zo kort naar school gaan. En dan hebben ze ook nog twee pauze’s. Maar goed alles is anders dus daar kan ik wel aan wennen. Toen het half 1 was vroeg ik aan de leerkracht wat ik mocht gaan doen (qua voorbereidingen voor de volgende dag enz.), maar toen zei ze; ‘’ hoe bedoel je? Het is half 1 hoor, we zijn vrij!’’. Dus kon ik meteen naar huis gaan. Dat is vooral erg wennen, op mijn vorige stageplek was ik pas tegen half 5 vrij als de leerlingen om 3 uur weg waren. Maar hier gaan ze dus niet echt uitgebreid lessen zitten voorbereiden of nakijken, dat komt allemaal wel.

Donderdag 9 oktober; mijn tweede dag en direct de laatste dag van de week. Het was weer een super leuke dag en vandaag hadden de kinderen ook gym in de gymzaal bij de school. Verder vragen de kinderen mij in de pauzes heel vaak of ik wil vertellen over Nederland. Dan vragen ze vooral hoe de winter is en hoe sneeuw is/hoe het voelt. Dan vertel ik daar wat over en dan merk ik dat er steeds meer kinderen om me heen komen staan. In zulke gevallen is het erg handig dat we allemaal dezelfde taal spreken!! Hier op de scholen leren alle kinderen Nederlands, en thuis leren ze Surinaams. Ze worden dus allemaal tweetalig opgevoed en krijgen ook al vroeg Engels. Al met al het is dus echt genieten op stage en binnenkort kan ik ook beginnen met de opdrachten.

Ook heb ik vandaag mijn eerste post gekregen, een leuk fotoboekje van het thuisfront!! En vanavond is het wederom weer tijd voor een feestje!

Tot de volgende keer!

  • 09 Oktober 2014 - 21:56

    Vader Wim:

    super weer ja,hoop dat je genoeg leert en ervaring opdoet! moi ps moet ik je fietsband oppompen staat bijna leeg.

  • 09 Oktober 2014 - 22:07

    Mama:

    Leuk verslag! En eh ... papa heeft je dekbed ingepikt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 953
Totaal aantal bezoekers 16462

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: