Zip-line, kinderdag en partybus! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Zip-line, kinderdag en partybus! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Zip-line, kinderdag en partybus!

Blijf op de hoogte en volg Liza

08 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Even weer een verslagje van de afgelopen tijd.

Zaterdag 29 november; die dag ben ik samen met Yara naar het centrum geweest, naar Readytex. Dat was een mega souvenirwinkel, dus hebben we ons wel even vermaakt! Daarna zijn we direct weer met de bus naar huis gegaan, het was namelijk extreem warm en we hadden in de stad toch verder niks nodig. Verder zijn we deze dag allemaal een beetje voor school bezig geweest en ’s avonds vroeg op bed gegaan. Want zondag ging de wekker vroeg voor een dagje weg!

Zondag 30 november; een dagje op trip naar Berg en Dal! We gingen met een bus vol stagiaires er naartoe en het beloofde een super leuke en actieve dag te worden. Zoë was hier al met haar ouders geweest dus gingen Yara en ik met z’n tweeën mee. We hadden er allemaal heel veel zin in. Het was ongeveer 2 uur rijden. Ook waren we onderweg nog gestopt bij de Brokopondo krachtcentrale, waar het stroom voor heel Suriname wordt opgewekt (stuwmeer). Daar kregen we wat uitleg over het stuwmeer en hoe dat allemaal gaat. Eenmaal aangekomen bij Berg en Dal gingen we eerst even lunchen, met het eten wat we onderweg zelf al mochten uitzoeken (ik koos bami). Na het eten en drinken (vooral veel drinken want het was die dat heel erg warm) gingen we richting de zip-line. Maar eerst kregen we natuurlijk een tuigje aan en je kreeg een handschoentje en een helm. Daarna mochten we met de jongens van Berg en Dal mee lopen naar de eerste oefenbaan. Daar kregen we eerst een hele spreekbeurt over de zip-line en hoe dat allemaal werkt. Als volgt mochten we allemaal een keer van de oefenbaan en daar leerde je remmen. Dit moest je namelijk zelf doen met een handschoentje die je steeds achter je op de kabel hield. Yara en ik hadden dit al gedaan vorig weekend bij Lobi Lafu dus dat scheelde wel. Nadat iedereen geslaagd was bij de oefenbaan mochten we mee doorlopen naar de echte kabelbaan. Iedereen was wel een beetje zenuwachtig want het was namelijk nog al wat om te doen. Ik ging achter Yara aan, zij ging als eerste. Je had verschillende banen en iets van 8 platforms waar je dan tussendoor op kwam te staan. Daar stond dan altijd iemand die je hielp om naar de volgende baan te gaan. Allemaal top geregeld. Ik vond ook dat de banen sneller gingen en het uitzicht werd steeds mooier. Eerst helemaal door de jungle tussen de bomen door maar later kwamen we bij het allermooiste stukje van de baan. We gingen namelijk over de Suriname rivier!! Dat was zoooo mooi, echt prachtig. Het heeft ook mooie foto’s opgeleverd, want we hadden een camera mee en maakten foto’s van elkaar. Daarna waren er nog een paar banen en ook een loopbrug die heel erg wiebelde. Maar je zat natuurlijk goed vast dus er kon niks gebeuren. Na de kabelbaan gingen we met een bootje terug naar waar we begonnen. Het was super warm en iedereen was helemaal bezweet, maar het was het allemaal waard. Een geweldige ervaring!

Daarna was er nog wel de gelegenheid om te zwemmen maar hier waren we allemaal veelte moe voor dus dat hebben we niet gedaan. We hebben lekker ‘gehangmatteerd’ zoals ze dat hier zeggen, en op de bankjes gechilld in de schaduw met lekker koud drinken. Om 18:00 u zijn we vertrokken aan de terugreis richting Paramaribo. Rond 20:00 u waren we weer bij de plek waar we die ochtend ook vertrokken waren. Toen zijn Yara en ik direct met de taxi naar huis gegaan, wat waren wij moe. En bij thuiskomst zijn we na het douchen eigenlijk ook meteen gaan slapen, want er stond namelijk weer een weekje stage voor de deur!

Maandag 1 t/m vrijdag 5 december; weer een weekje stage! Deze week heb ik ook een opdracht af laten tekenen en daar ben ik heel erg blij mee. Is dat ook weer klaar. Verder was er nog iets heel leuks op stage deze week, namelijk 5 december; kinderdag! Omdat ik daar heel graag bij wilde zijn ben ik donderdag maar niet naar Havana gegaan, leek me geen goed idee om dat wel te doen. Yara en Zoë zijn wel heen gegaan, en dat heb ik gemerkt hoor. 4:30 u kwamen ze gillend, schreeuwend en lachend thuis en daar werd ik natuurlijk wakker van. Ach dat maakte me ook niet zoveel uit want ik had al zoveel geslapen. Na een uur (!!) werd het stil in huize Claudiastraat 33 en tegen die tijd kon ik al wel ongeveer van bed af gaan om naar stage te gaan, haha. Dus dat heb ik maar gedaan want ik was nu toch al lang wakker.

Eenmaal aangekomen op stage waren de kinderen lekker druk en enthousiast want er stond een super leuke dag voor de deur. Na de vlaggenparade (8:00 u) zijn we eigenlijk direct vertrokken richting plaats van bestemming; Mac Donalds in de Hermitage Mall! We hadden met de hele school de Mac afgehuurd tussen 8:30 en 10:30 u dus dat beloofde nog leuk te worden. We waren ook met een hele groep(100) en iedereen kreeg eten en drinken in de Mac. Dat was allemaal top geregeld!! Nadat iedereen uitgegeten was en een ijsje gehad had stond de volgende activiteit alweer voor de deur (letterlijk). Want daar stond die dan, de partybus!! Hiermee hebben we ruim een uur getoerd door het centrum van Paramaribo. De kinderen helemaal wild natuurlijk en lekker dansen bovenop die bus. Daarna werden we weer bij school afgezet en mochten de kinderen nog even spelen tot het tijd was om naar huis te gaan. Het was een geweldige dag, en de kinderen zijn ook echt lekker verwent. Dat vieren ze hier dus eigenlijk in plaats van Sinterklaas.

Toen ik thuis was ben ik even lekker op bed gaan liggen want ik was natuurlijk wel moe na zo’n dag. In de avond zijn we naar een BBQ-afscheidsfeestje gegaan van een Surinaamse vriend van ons die gaat studeren in Nederland. Na de BBQ gingen we met de partybus! De tweede keer vandaag voor mij dus, haha. Dat was heel gezellig, een groot feest op de bus. Met muziek, Borgoe en leuke mensen. Na de partybus zijn we weer terug gegaan naar Switi, waar we de BBQ ook gehad hadden. Daar hebben we nog even wat gedronken en gedanst en toen zijn we door gegaan naar Touché. Daar was namelijk ook een leuk feestje; Zuipen met de Sint! Haha, dus dat mochten we niet missen.

Al met al was het een geweldige dag, avond en nacht en konden we gelukkig uitslapen zaterdag.

Zaterdag 6 december; eerder deze week had ik op Facebook gelezen dat er op deze zaterdag kinderdag gevierd zou worden in de stad, en dat ze daar vrijwilligers voor zochten. Dus dat leek mij hartstikke leuk en heb ik me samen met Yara opgegeven. Al snel kregen we reactie en kregen we te horen dat we vandaag dus om 15:00 u bij t’ Vat moesten verzamelen. Maar helaas voelde Yara zich niet zo goed dus kon zij helaas niet mee gaan naar kinderdag. Dus ben ik alleen gegaan want ik had er wel superveel zin in. Eenmaal bij t’ Vat aangekomen kreeg iedereen een shirt en vertrokken we met 2 bussen vol vrijwilligers richting de locatie waar we kinderdag met ruim 1500 kinderen zouden gaan vieren! Daar aangekomen merkte je direct de chaos, er was duidelijk geen goede organisatie van het hele gebeuren. Iedere vrijwilliger werd bij een andere activiteit ingedeeld en ik kwam terecht bij het eten en drinken uitdelen aan de kinderen. Dat was heel leuk maar wel heel chaotisch en druk.

Na deze dag hebben we met z’n allen nog even wat gedronken bij ’t Vat en ben ik later met de taxi naar huis gegaan want ik was zo moe. Ik ben deze avond ook maar niet uit geweest, maar lekker vroeg op bed gegaan.

Zondag 7 december; het leek mij nou al die tijd al leuk om een kerkdienst mee te maken in Suriname, dus ik dacht waarom niet vandaag? We waren zaterdag toch niet uit geweest dus we waren best uitgerust. Yara ging niet mee dus ben ik samen met Zoë gegaan. Eenmaal bij de St. Petrus en Paulus (katholieke) kerk aangekomen merkten we al dat er iets aan de hand was. Toen legde een beveiliger ons uit dat er vandaag zusters werden verkozen tot ‘blauwe zusters’. Ze zagen er in ieder geval uit als nonnen maar dan in het blauw. Daarom duurde deze dienst ook 2,5 uur. Normaal zou een dienst in deze kerk gewoon een uur duren maar in dit geval dus veel langer. Maar goed het was leuk en mooi om meegemaakt te hebben alleen het duurde wel heel lang.

Na de kerk zijn Zoë en ik gaan lunchen bij het Krasnapolsky hotel in het centrum. Daar had je ook internet dus ben ik maar even gaan skypen met familie. Dat was ook heel leuk! Daarna zijn we weer met de taxi richting huis gegaan en verder hebben we deze zondagmiddag niet zoveel bijzonders gedaan. In de avond hadden we weer een afscheid van een andere stagiaire waar we ook mee omgaan. Dus zijn we uit eten gegaan bij Jiji’s. Dit was een leuk Surinaams restaurantje vlakbij de waterkant. En je zat ook te eten aan het water dus dat was een hele gezellige sfeer.

Maandag 8 december; de laatste twee stage weken zijn aangebroken… heel jammer vind ik, ik heb het zo naar mijn zin op deze school. Maar goed na deze periode kan ik terug kijken op een prachtige ervaring die me altijd bij zal blijven en daar ben ik heel dankbaar voor. Daarna hebben we gelukkig wel nog 2 weken vakantie in Suriname, voordat we weer naar het koude Nederland gaan. Dan gaan we ook nog 4 dagen op trip en er komt nog kerst en oud en nieuw wat hier mega groot gevierd wordt dus nog genoeg mooie vooruitzichten!!

Tot snel Nederland, maar dan ga ik eerst nog even genieten van de laatste weken in Suriname!

  • 09 December 2014 - 00:08

    Fam. Bruining:

    Wat weer een belevenis, prachtig! Mooi hoor. Geniet er nog maar van!
    Louisa

  • 09 December 2014 - 07:44

    Mama:

    Tjonge jonge, wat maak jij veel mee! Prachtig en wat weer een mooi verhaal!

  • 09 December 2014 - 08:48

    Bert En Priscilla:

    Prachtig liza. Nog even en dan ben je weer int mooie westerwolde haha. We willen je deze maand nog super veel plezier wensen!!
    Bert en Priscilla

  • 09 December 2014 - 10:07

    Ellen:

    Meid, wat heerlijk om al je belevenissen te lezen en wat verwoord je het allemaal knap. Zo fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wat een heerlijke vooruitzichten. Heel veel plezier nog!! liefs uit Sellingen


  • 14 December 2014 - 12:59

    MIneke Sinnema:

    hoi Liza

    Vanmorgen heb ik al jou
    Reisverslagen even gelezen. Geweldig hoor en wat beleef jij veel een hele ervaring .
    Wij wensen jou al het goeds toe voor de laatste weken in Suriname. En wat gaat de tijd vlug. Het is nog maar even geleden dat ik in de winkel liep om spulletjes voor jou te kopen die jij ging gebruiken op de school voor de kinderen en nu ben je er al zo weer. Dat zal wel weer wennen zijn in iedergeval wat de temperaturen betreft.

    Groetjes uit Sellingen van MIneke Sinnema

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 16475

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: