Dolfijnen, kaaimannen en de laatste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Dolfijnen, kaaimannen en de laatste stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Dolfijnen, kaaimannen en de laatste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Liza

17 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!

Ik zal jullie weer even bijpraten van de afgelopen tijd, wat gaat het toch snel als je het leuk hebt..

Maandag 8 t/m donderdag 11 december; weer een weekje stage die voorbij gevlogen is. Wat school opdrachten betreft hoef ik nu niks meer te doen dus kon ik lekker gaan genieten van de laatste twee weken stage. Ook zijn we deze woensdag nog naar het zwembad gegaan en dat was weer super leuk, de kinderen hebben zich weer goed vermaakt, en de juffen ook natuurlijk ook onder het genot van een patatje met kip, haha. Hoort er toch bij allemaal, maakt niet uit hoe laat (of vroeg in dit geval) het ook is.

Donderdag zijn we eerst bij een paar vrienden van ons gaan zitten (ook stagiaires) en daar hebben we een gezellige avond gehad voordat we met z’n allen naar Havana Lounge gingen. Ook in Havana was het weer super gezellig, zoals elke donderdag. Wel beseften we ons dat dit misschien wel de laatste donderdag was in Havana, aangezien we de komende donderdagen andere dingen te doen hebben. Het komt steeds dichterbij.. het einde van onze tijd hier in Suriname.

Vrijdag 12 december; Yara en Zoë moesten werken in het ziekenhuis zodat ze volgende week donderdag vrij konden krijgen (in verband met de trip), ik was die donderdag sowieso al klaar met stage dus ik was gewoon vrij deze dag. Het was dus een rustig dagje zo voor mij alleen. Eigenlijk had ik wel plannen om naar de Hermitage Mall te gaan maar helaas regende het de hele dag en ik had natuurlijk geen zin om door de regen daar naartoe te fietsen. Dus ben ik lekker thuis gebleven, ook wel een keer fijn.

Zaterdag 13 december; deze dag gingen we alle drie onze eigen gang. Zoë moest weer werken (om eerder vakantie te krijgen aangezien haar broer komt). Maar daarvoor gingen Yara en Zoë een cadeau halen voor hun afscheid bij het ziekenhuis. Ik zelf ben naar de stad gegaan, om de tweede lading souvenirs in te slaan bij de Readytex (mega souvenirwinkel) en wat andere winkeltjes bij langs te gaan. Volgepakt nam ik de bus terug naar huis en ik was nog geen twee tellen in huis of het begon kei hard te regenen. Verder zijn Yara en ik tegen het eind van de middag nog even naar de Hermitage Mall gegaan om even te printen en kaartjes enzo te halen. Verder zijn we niet al te laat op bed gegaan aangezien we deze zondag een dagje weg gingen!

Zondag 14 december; de wekker ging niet heel vroeg, want we hoefden pas om 12:00 u bij huis weg. We moesten om 13:00 u verzamelen in Leonsberg. Er stond ons een super leuke dag tegemoet, want we gingen namelijk dolfijnen en kaaimannen spotten!! Eerst gingen we met een bootje varen over de Suriname rivier richting de plantage Rust en Werk. Daar kregen we een hele interessante uitleg over de plantage en over hoe dat vroeger ging met de slaven op de plantage. Daarna kregen we allemaal een kokosnoot en een rietje en die mochten we opdrinken. Super lekker was het. Daarna liepen we door naar een plaats waar we de kaaimannen mochten vasthouden en dat heeft natuurlijk leuke foto’s opgeleverd! Eerst vertelde de man wat over de kaaimannen en legde uit hoe je ze vast moest houden. Ik zag al dat ze rustig waren en ook was de bek van de grote kaaiman vastgebonden dus hij kon je niet ineens gaan bijten, gelukkig maar haha. Na de grote kaaiman was er ook nog een kleintje die we vast mochten houden, die was best schattig. Het was een super leuke ervaring om de kaaimannen vast gehouden te hebben, dat maak je normaal natuurlijk nooit mee.

Daarna zijn we doorgelopen over de plantage en overal kregen we wat uitleg, de gids wist het leuk te brengen en zo werd het dus ook niet saai. Toen we doorliepen merkten we dat overal op de weg vieze torren lagen, dus zijn we gaan vragen waarom die overal dood op de weg lagen. Dat bleek dus het teken te zijn dat het nu het einde van de drogetijd is en dat de regentijd gaat beginnen. We kwamen aan bij een huis waar we allemaal mochten aanschuiven en daar kregen we heerlijk eten; bami of nasi, kousenband, pindasaus en niet te vergeten; KIP. Het smaakte zoals we nu wel gewend zijn weer heeeeeeerlijk. Na het eten zijn we over de plantage terug gelopen naar de plek waar we de boot hadden aangemeerd. Het was namelijk alweer tijd voor nog een onderdeel van deze trip; dolfijnen spotten!! Het was inmiddels eind van de middag en het werd al wat schemeriger. Al snel zagen we in de verte de eerste dolfijnen boven komen, prachtig. Toen we wat verder gingen varen zag je ze steeds dichterbij komen. Toen zijn we weer doorgevaren, want er stond ons namelijk nog een onderdeel van deze trip te wachten; het bezoeken van het Braamspunt, het enige stukje zandstrand van Suriname!! Dit strand ligt aan de Atlantische Oceaan. We kwamen door een soort poortje heen van palen en daar ging de Suriname rivier over in de Atlantische Oceaan. Apart gevoel dat je daar dan op vaart met een bootje. We meerden aan bij het Braamspunt en daar was het zooo mooi en rustig. Natuurlijk moesten we wel kunnen zeggen dat we in de Atlantische Oceaan gestaan hadden, dus dat hebben we even gedaan. Daarna hebben we er nog wat rond gelopen en mooie foto’s gemaakt. Toen zijn we terug naar het bootje gegaan, want we gingen namelijk door met het spotten van dolfijnen! Het werd nu al wat donkerder, en er kwamen direct meer dolfijnen dan daarvoor. Ze kwamen nu ook heel dichtbij, zo mooi om te zien. Als compliment mocht je naar de dolfijnen klappen en je merkte dat ze die aandacht wel leuk vonden, want ze bleven bij ons bootje. Dit leverde natuurlijk mooie beelden op en daar zijn we super blij mee. Ook hebben we vanaf de boot op de Suriname rivier de zondondergang meegemaakt, onbeschrijfelijk hoe mooi dat was. We hebben een geweldige dag gehad, echt super mooi. Toen gingen we weer vanaf Leonsberg met de taxi naar huis, wat ongeveer een half uurtje rijden was. Bij thuiskomst zijn we ook alweer op tijd naar bed gegaan want maandag moest er natuurlijk wel weer gewerkt worden, de laatste drie dagen konden beginnen…..

Maandag 15 t/m woensdag 17 december; de laatste drie stage dagen, ongelofelijk. De laatste dagen waren super leuk, we hebben de klas verder versierd in de kerstsfeer waar we vorige week mee waren begonnen en het is super gezellig geworden in de klas. Maar dit was voor mij nog niet de allerlaatste dag, want aanstaande maandag hebben we nog de kerstviering op stage, waar ik bij mag zijn. Dan is ook direct mijn afscheid. Het schoolhoofd heeft ook Zoë en Yara uitgenodigd, maar Zoë gaat niet mee aangezien haar broer nu bij haar is. Maandag gaan Yara en ik dus samen naar de kerstviering van de Jule Fernandesschool, ik heb er heel veel zin in. Maar eerst staat er ons nog iets anders heeeeeel leuks te wachten, namelijk onze laatste trip; Raleighvallen! Morgen (18 dec) gaan we weg en zondagavond zijn we weer thuis. We zijn erg benieuwd en hebben er super veel zin in. Het beloven vier onvergetelijke dagen te worden en een super mooie trip, als ik de verhalen van andere mensen moet geloven. Dat horen jullie van mij volgende week, dan zal ik vertellen hoe het was.

Ook heb ik vanmiddag nog even de traktaties ingeslagen voor mijn afscheid op stage. Ik ga geen groot cadeau meer geven, want die heb ik namelijk al gegeven, de twee dozen met ingezamelde schoolspullen, waar de school al veel gebruik van maakt.

Vanavond maar vroeg op bed dacht ik zo, want het worden drukke en lange dagen.

Tot snellllll.

  • 17 December 2014 - 22:06

    Mama:

    Prachtig! Dat wordt straks wel afkicken als je weer terug bent. Back to boring life, haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 16473

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: