Trip Danta Bai! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Trip Danta Bai! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Trip Danta Bai!

Blijf op de hoogte en volg Liza

28 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!

Het is weer even tijd voor een verslagje van de afgelopen week.

Donderdag 20 november; de laatste stage dag van de week en dat moest natuurlijk weer gevierd worden. We zijn in de avond gezellig met een groepje bij iemand thuis gaan zitten en daarna nog even naar de waterkant gegaan voordat we met z’n allen door gingen naar Havana Lounge. Daar was het zoals altijd weer erg gezellig..

Vrijdag 21 november; heeerlijk de hele dag geslapen met de airco aan! En ’s avonds alvast wat spullen ingepakt voor het weekend; we gingen namelijk twee dagen op trip!

Zaterdag 22 & zondag 23 november; op trip naar Danta Bai!
De wekker ging vroeg, want we moesten om half 8 vertrekken richting Danta Bai, een plaatsje wat 175 km. vanaf Paramaribo ligt. Maar toen we net helemaal klaar waren voor vertrek hoorden we dat we een uur later zouden vertrekken, ach is ook niet erg, konden we nog even rustig thuis zitten. Om half 9 moesten we verzamelen bij Zin, en om 9 uur zijn we vertrokken met een bus vol stagiaires richting Danta Bai!

Na wat tussenstopjes zijn we om 13:00 u aangekomen op plaats van bestemming. Meteen kon je zien hoe prachtig (en vooral heel rustig) het daar was. We kregen een hutje en daar stalden we onze spullen uit. Toen zijn we direct gaan zwemmen, heerlijk even afkoelen want het was nogal warm. We zagen allemaal jongens in bootjes die aan het vissen waren en toen ging onze gids (en vriend) ook even vissen. Helaas ving hij niks maar de andere gids die ook mee was had wel twee vissen gevangen, een piranha en nog een andere roofvis (had een moeilijke naam). Best een eng gevoel eigenlijk dat wij ook gewoon tussen die vissen zwommen, maar goed dat kan gewoon. Na het zwemmen zijn we terug gegaan naar het hutje en toen zei de kok dat we even goed naar het plafond moesten kijken, want daar liep namelijk een vogelspin! Brr.. Yara heeft hem mooi op de foto weten te krijgen.

Rond 18:00 u was het eten klaar; rijst met Chinese tayer soep. Na het eten hebben we een cursus bakabana (gebakken banaan) maken gekregen van onze kok. Dat was erg leuk en nu kan ik het ook thuis een keer maken, want het is super lekker. Daarna hebben we een gezellige avond gehad met het groepje. We hadden ’s middags onze hangmatten al opgehangen bij het water, zodat we daar ook konden gaan overnachten. Toen we eenmaal in onze hangmatten lagen merkte je pas echt de rust, je hoorde alleen maar natuurgeluiden en dat is nog is wat anders dan altijd die straathonden, toeterende auto’s en grasmaaiers die je bij ons altijd hoort. We hebben heerlijk geslapen en gelukkig was het ook niet koud. In de ochtend werden we heerlijk wakker van het zonnetje die op ons scheen en toen zag je weer het prachtige uitzicht over het water.

Om 8 uur stond het ontbijt klaar en tegen half 10 zijn we vertrokken met de boot richting Pokigron, een dorp van een Saramacaanse stam. Daar kregen we een dorpswandeling en zagen we allemaal kinderen spelen. Ook stond daar een hele mooi school en waren er gewoon winkeltjes. Na die wandeling zijn we weer met de boot terug gegaan en onderweg zijn we nog ergens gestopt waar we lekker konden gaan zwemmen. Alleen daar moesten we uitkijken voor roggen en daar heb ik een van gezien, toen ben ik meteen uit het water gegaan, haha! Nadat we daar even gechilld hadden zijn we weer terug gekeerd richting Danta Bai. Daar hebben we geluncht en zijn we daarna meteen vertrokken richting Lobi Lafu, waar we met een grote kabelbaan zouden gaan, tussen de hoge bomen door over de Suriname rivier. Dat was echt super leuk!! Maar wel heeel warm, haha. Na de kabelbaan mochten we nog even ‘uitslingeren’ aan een touw aan een boom en dat was ook erg leuk en grappig. Daarna waren we allemaal helemaal kapot en zijn we terug gewandeld naar Danta Bai, een mooie wandeling van ongeveer 20 minuten door de jungle. Eenmaal weer bij het hutje aangekomen hebben we alle spullen in het busje geladen en zijn we aan de lange terugreis begonnen, over de hobbelige wegen richting Paramaribo. Om 22:00 u waren we dan eindelijk thuis, helemaal gesloopt. Het was een geweldige trip!

Maandag 24 november; precies 3 maanden in Suriname! Vandaag hebben we niet veel bijzonders gedaan, vooral uitgerust van de trip en ’s middags ben ik zelf nog even naar de Hermitage Mall gegaan om een cadeautje te kopen voor m’n stagebegeleider die deze week jarig was. In de avond was er een Parbo Bier Night vlakbij ons in de buurt, dus daar zijn we naartoe geweest. Dat was super leuk en gezellig met z’n allen.

Dinsdag 25 november; Onafhankelijkheidsdag in Suriname!! 25 november 1975 werd Suriname onafhankelijk en dat wordt elk jaar groots gevierd, en ook ieder jaar op een andere plek. Dit jaar was het in Lelydorp en dat wilden wij natuurlijk ook niet missen. Helaas was het wel slecht weer, het heeft de hele dag geregend. Maar dat mocht de pret niet drukken want we zijn gewoon naar Lelydorp gegaan. Daar was het super druk en er was een heel programma voor de dag. Er was bijvoorbeeld een optocht die je kon bekijken. We hebben daar ook nog roti gegeten bij Roopram en daarna wilden we wel graag weer richting huis, maar dat was nog een heel gedoe. De bussen reden namelijk ineens niet meer, en het was zo druk. Iedereen wou graag naar huis natuurlijk.. ook de taxi’s waren allemaal druk maar gelukkig zijn we uiteindelijk toch nog thuis gekomen. Lelydorp is maar 15 km. van Paramaribo maar we deden er 1,5 uur over. Zo druk was het op de weg.. eenmaal aangekomen in Paramaribo zijn we nog even bij de waterkant geweest en daarna maar weer naar huis gegaan.

Woensdag 26 & donderdag 27 november; de enige stagedagen deze week! Het waren twee superleuke dagen. Woensdag zijn we met een bus naar het zwembad geweest met de onderbouw van de school. Sinds deze week krijgen de kinderen zwemles, geregeld door vrijwilligers. Super goed, aangezien je hier niet verplicht een zwemdiploma hoeft te halen leren ze in ieder geval wel zwemmen. Toen de kinderen allemaal aan het zwemmen waren zijn wij (de juffen) lekker kip en patat gaan eten, we moesten toch wat he. Om half 10 ’s morgens, kan allemaal in Suriname. Rond 10 uur zijn we weer met de bus naar school vertrokken.

Donderdagavond hebben we weer een gezellige stapavond gehad en vandaag zijn we allemaal even goed bezig met onze stage opdrachten. Voor komend weekend staan er ook weer allemaal leuke dingen op het programma. Morgen gaan we waarschijnlijk even naar de stad, naar de centrale markt. En zondag gaan we een dag op trip naar Berg en Dal, waar ook een zip-line kabelbaan is. Daar heb ik super veel zin in!

De tijd vliegt.. nog maar 5 week in Suriname en dan gaan we alweer naar Nederland. Al denk ik dat het tegen die tijd ook wel weer leuk is om iedereen weer te zien ga ik Suriname wel heel erg missen. Nog maar even genieten dus!!

Daag!

• 28 November 2014 - 22:30

Mama:

Oei, kijk maar uit met al die enge vogelspinnen en piranha's. Enne... we kijken uit naar de bakabana's! Geniet er nog maar lekker van, want de tijd vliegt. xxx mama