Openbaar vervoer goed gekeurd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Openbaar vervoer goed gekeurd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Openbaar vervoer goed gekeurd!

Blijf op de hoogte en volg Liza

16 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Donderdag 11 september; de laatste stagedag van de week bij de zomerschool. Het was weer een super leuke dag, de kinderen hebben weer lekker gespeeld. De broodjes die we van de bakkerij kregen waren vandaag wel genoeg, dus dat was goed geregeld. Deze avond zijn we met z’n allen eerst bij iemand van de groep thuis gaan zitten, en daarna zijn we naar de Havana gegaan, wat weer een super mooi feestje was!

Vrijdag 12 september; na het erg gezellige feestje van de dag ervoor werden we ergens in de middag uitgeslapen wakker. Verder hebben we deze dag ook niet zoveel gedaan. Wel zijn we ’s avonds samen met Rika (onze mentor) naar een grote supermarkt geweest genaamd de Choi’s. Bij ons om de hoek zit wel een supermarkt maar daar hebben ze niet alles en bij de Choi’s wel. Gelukkig wou Rika wel even met ons heen met de auto, zodat we direct een voorraad konden inslaan voor de komende tijd. Bij deze winkel hebben ze echt alles wat ze in Nederland ook hebben, erg handig. Dat is ook wel zo bij de supermarkt bij ons op de hoek, maar een stuk minder uitgebreid en minder groot. Deze avond zijn we gezellig thuis gebleven, ook wel een keer fijn!

Zaterdag 13 september; deze dag stond op de planning; White Beach! We zaten om 9 uur gezamenlijk aan het ontbijt en tegen half 11 zijn we richting de bushalte gelopen. Hier rijden de bussen niet om een bepaalde tijd of volgens een bepaald rooster, maar ze rijden pas als ze vol zijn. Dus wij wisten ook niet hoe laat er een bus zou komen maar we zijn maar gewoon naar de bushalte gelopen. Daar stonden we dan, te wachten in de brandende zon (natuurlijk ook geen bankje in de schaduw ofzo). Uiteindelijk kwam om 11 uur de bus, die al (bijna) helemaal vol was, er waren alleen nog een paar stoeltjes in het gangpad. Deze bus bracht ons naar het centrum van Paramaribo. Maar telkens als er iemand uit de bus wou, moesten wij er ook uit omdat wij op stoeltjes in het gangpad zaten, erg irritant eigenlijk, maar we konden in ieder geval zitten. Na ongeveer een kwartiertje waren we in het centrum. Deze busrit kostte 1 SRD en 25 SRD cent. Doe dat maar eens gedeeld door 4 (dat is het in euro); geen geld dus. Daar moesten we overstappen op een bus die ons naar White Beach zou brengen, maar ja alles was natuurlijk weer zo onduidelijk en alle bussen reden en stonden chaotisch door elkaar heen. Dus zijn we maar in een bus gaan zitten waarvan iemand tegen ons zei dat die naar White Beach zou gaan. Toen de bus eindelijk vol was ging die rijden maar na een tijdje kwamen we heel ergens anders uit dan waar wij naartoe wouden, en toen we met z’n drieën in de bus overbleven vroeg de chauffeur aan ons waar wij naartoe moesten, en toen bleek dat we in de verkeerde bus zaten. Ach zo hebben we ook weer wat meer van de stad gezien dachten we! Dus eenmaal weer in het centrum van Paramaribo namen we wél de goede bus. Na een uurtje kwamen we bij White Beach. We hadden het super warm en hadden echt zin om te zwemmen en lekker te zonnen natuurlijk, daarvoor kwamen we er. Maar toen kwamen we erachter dat heel White Beach afgehuurd was omdat er een familiedag was van de politie. Heel erg vervelend, want wij mochten niet naar binnen en op de site stond hier ook niks over vermeldt. Toen kwam er een vrouw naar ons toe die er werkte en ze zei dat er nog wel een ander soort strandje was waar we wel even heen konden.. Eenmaal daar aangekomen kwam de eigenaar van dat gebeuren op ons af en die deed een beetje raar, omdat we daar volgens hem niet mochten komen en blabla. Viel tegen dus. Toen zijn we maar weer met de bus naar huis gegaan. Erg jammer dat we White Beach niet hebben gezien, maar dat komt dan wel een andere keer. We hebben ondanks dat toch nog een leuke dag gehad en het openbaar vervoer in Suriname getest!! We gaan nu zeker vaker met de bus, niet alleen erg goedkoop maar ook leuker dan steeds met de taxi. Verder hebben we deze avond rustig aan gedaan omdat we voor zondag weer plannen hadden.

Zondag 14 september; we wilden nog steeds erg graag zwemmen, dus gingen we wat rond zoeken op internet en daar vonden we een zwembad in de buurt. We fietsten er naartoe, maar toen bleek het ineens een privé zwembad te zijn, super jammer. Konden we weer niet zwemmen. Toen zijn we nog maar even wat gaan drinken in de Hermitage Mall (het winkelcentrum bij ons in de buurt) en daarna weer naar huis gegaan.

Maandag 15 september; eigenlijk zou ik deze dag beginnen bij mijn nieuwe stageplek voor de komende twee weken (bij het ministerie van onderwijs en ontwikkeling), maar toen hoorde ik van Rika dat ze mij pas volgende week verwachtten. Dus dan deze week maar weer naar de zomerschool! Omdat ik deze dag dus onverwacht vrij was heb ik thuis schoongemaakt en dat soort dingen.

Dinsdag 16 september; vandaag ben ik weer naar de zomerschool geweest, waar ik vorige week ook al stage heb gelopen. Omdat ik vorige week donderdag eigenlijk mijn laatste dag zou hebben, hadden ze er niet op gerekend dat ik deze week weer zou komen! Rika had wel even de directeur van de zomerschool gebeld maar waarschijnlijk heeft hij het niet doorgegeven aan de leidsters. Want ze waren allemaal erg verrast toen ik binnen kwam en ik werd weer met open armen ontvangen! Ze waren erg blij dat ik deze week er weer bij was. Het was ook weer een erg leuke dag. We zijn met de kleintjes gaan wandelen in de buurt en nog even naar de speeltuin geweest. Morgen weer een dag.
Doeg! ;)

  • 16 September 2014 - 21:08

    Papa Wim:

    nou nou wat weer een belevenissen haha super

  • 18 September 2014 - 21:13

    Katja :

    Ha Liza,

    LEUK het verslag. Lekkere positieve insteek heb je! Haha, dus dat openbaar vervoer is wel wat anders dan in NED. hopelijk vinden jullie snel een goede en mooie zwemplek waar je lekker kunt zwemmen.

    Heeeeeeeel veeeeeel plezier en zet hem op!

    Groetjes Katja

  • 21 September 2014 - 13:07

    Coba:

    Hoi Liza,

    Wat super dat de zomerschool zo goed bevalt en ook alvast heel veel plezier en succes op jouw volgende stage plek.!!!
    (leuke verslagen schrijf je!!!)

    Groetjes, Coba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 16481

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: