Tijd voor een verslagje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Tijd voor een verslagje! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Tijd voor een verslagje!

Blijf op de hoogte en volg Liza

10 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Zijn we alweer een weekje verder! Tijd voor een verslagje.

Vrijdag 5 september; weer een relaxed dagje uitbrakken na een super gezellige avond bij de waterkant en in de Havana. Voor deze avond stond op het programma dat we zouden gaan stappen met de man van onze mentor. We waren erg benieuwd en aangezien hij al wat ouder is wisten we helemaal niet wat we ervan moesten verwachten, haha. Rond etenstijd kwam hij bij ons om te zeggen dat we om 23;00 u klaar moesten staan. Dus dat deden we en om 23;00 u stond hij voor het huis met de ‘wortelenbak’ (zo noemt hij zijn oude auto). We gingen eerst naar het centrum van Paramaribo toe. Daar gingen we naar Rumours, (een soort bejaardendiscotheek) met een live bandje erbij. Allemaal oude mensen daar, maar er was gelukkig 1 voordeel; er waren heerlijke cocktails die we natuurlijk wel even geprobeerd hebben! Na een tijdje gingen we verder rijden en een paar straten verderop was onze volgende bestemming namelijk de Cozy. Dat was dan iets leuker, maar er waren nog steeds veel oude mensen. Toen vroeg Eric (de man van onze mentor) waar wij nu graag naartoe zouden willen. We hadden toevallig gehoord dat er laatst een nieuwe discotheek geopend was, dus daar zijn we maar naartoe gegaan. Er hing een soort beachpartysfeer, erg gezellig. Daar zijn we even geweest en we hebben de avond afgesloten in de Touché. Dat was denk ik nog wel het leukst van de avond, want daar was onze groep ook. We hadden niet gezegd dat we er nog heen zouden gaan dus hun vonden het extra leuk dat we nog wel kwamen. Hier stond Eric ineens tussen de jongeren, maar dat vond hij niet zo erg, zo kon hij ook onze groep een beetje leren kennen en dat vond hij ook wel belangrijk. Verder was het ondanks de bejaardenclubs erg gezellig en het is natuurlijk weer erg laat (vroeg) geworden..

Zaterdag 6 september; natuurlijk weer een uitbrakdagje waarop we weinig gedaan hebben. Die avond zijn we weer eerst naar de waterkant gegaan met z’n allen. Op een gegeven moment hadden Yara en ik honger, en toen zei een van de groep dat die wel iets wist waar we konden gaan eten, dus daar zijn we met z’n drieën naartoe gelopen. Het was een of ander Chinees tentje vlakbij de waterkant. Daar was hij van alles aan het bestellen waarvan hij zei dat het wel lekker was. Toen het klaar was zijn we ergens gaan zitten en daar maakten we ons bakje met eten open. Het was een soort patatmengeling met rare scherpe saus en het zag er zo lekker niet uit. Toch hebben we het opgegeten want dat hoort natuurlijk ook bij cultuur, haha. Toen zijn we teruggelopen naar de groep en al snel was de taxi er die ons naar de Zsa Zsa Zsu bracht. Daar was het super gezellig, het was een hele grote discotheek en daar waren we nog niet geweest. Heel erg mooi.

Zondag 7 september; wéér een dagje niks doen. We begonnen ons af te vragen of we dit wel zo lang vol zouden houden, drie of vier keer per week uitgaan en dan weer stage en weer door. We hebben toen toch maar besloten dat we het uitgaan maar iets minder moesten gaan doen, want overdag kun je dan eigenlijk niks doen en dat is toch wel zonde van je weekend. We willen natuurlijk ook plannen gaan maken om trips te doen en heel veel mooie plekken te zien!

Maandag 8 september; de start van weer een stageweek. Yara en Zoë gingen vandaag gewoon naar stage maar ik was nog een dagje vrij. Deze week ga ik stagelopen op de zomerschool Albuflo in de Florawijk (vanaf hier 10 minuten fietsen), maar dat duurt maar drie dagen, van dinsdag tot en met donderdag en dat elke week in de vakantie. Deze dag heb ik thuis van alles opgeruimd en eten gekookt voor ons drieën, wat erg lekker was.

Dinsdag 9 september; vandaag kon ik voor de eerste dag naar de zomerschool (soort kinder vakantie spelen) voor leerlingen van de basisschoolleeftijd en iets ouder. Het was super leuk en gezellig, maar wel ontzettend druk. Er waren meer dan 100 kinderen en (maar) 4 begeleiders met mij erbij. Erg druk dus, maar ondanks dat superleuk. Het was een ochtendprogramma en duurde van 8 tot 1. De kinderen kregen drinken in de school en broodjes van de bakkerij Fernandes. Dat was wel goed geregeld. Wat iets minder was en wat vooral voor mij erg wennen is, is dat ze hier zo weinig materiaal hebben. Er waren bijna geen spullen voor de kinderen. Toch vermaakten ze zich prima en de kleintjes konden kleuren en knutselen met wat er was en anders buitenspelen. De oudere kinderen gingen met een sportleraar buiten slagballen, voetballen, basketballen etc. Toen ik thuis kwam was ik erg moe maar dat komt natuurlijk vooral door het weer en alle drukte van deze eerste dag hier. ’s Avonds zijn we met ons drieën eten gaan halen bij een kipzaakje hier om de hoek, erg lekker natuurlijk.

Woensdag 10 september; weer een druk maar super leuk dagje op de zomerschool! Vandaag gingen we met de leerlingen van 7 t/m 11 jaar op excursie naar een soort tuinbedrijf, erg leuk en leerzaam voor de kinderen. Verder konden de kinderen gewoon lekker buitenspelen en spelletjes doen enz. Toen is er helaas nog een heel klein jongetje gevallen, zijn hele knie lag open maar ze hadden daar geen ehbo doos of wat dan ook. Zelfs geen pleisters, dus ik heb hem maar op het aanrecht gezet en zijn knie maar zo goed mogelijk schoongemaakt en toen heeft een begeleidster hem naar huis gebracht zodat zijn ouders hem verder konden verzorgen. In dat soort gevallen wil je natuurlijk het beste doen, maar als er niks is moet je je maar redden en iets verzinnen.

Het is inmiddels half 4, ik ga ervan uit dat de meiden zo ook wel thuis zullen komen van hun stagedag bij het ziekenhuis. En dan morgen de laatste stagedag van de week en dan is het alweer weekend. We zien wel wat we allemaal gaan doen, maar vast iets minder uitgaan als de afgelopen weekenden, haha.
Doeg! 

• 10 September 2014 - 21:45

Mama:

Mooi verslag!

• 10 September 2014 - 21:53

Vader:

erg druk dus,kalm aan en rap een beetje

• 10 September 2014 - 21:54

Vader Wim Dus:

oke

• 14 September 2014 - 18:15

Oma Feiken:

Hallo Liza even reageren op je leuke reisverslag,je maakt heel wat mee zo lezen we. Heb je nog wat gehoord over dat jongetje met z'n knie ? Hier is alles goed, opa wordt in december in het ziekenhuis geholpen om een niewe heupgewricht te krijgen. We zijn vanmorgen naar Scheemda geweest naar de kerk ,tante Anje heeft belijdenis van haar geloof afgelegd en is bevestigd (zo noemen ze dat) als jeugdouderling. 3 anderen werden voor andere taken bevestigd. Het was heel indrukwekkend en ook feestelijk,jouw mam en Marinde hebben gezongen en ook een lied van je moeder met Anje,het was zo mooi. Gerben en Merel zijn ook meegeweest.je pap was helaas ziek (griep) en lag op bed,hij heeft het vast opgelopen door tocht met werken Nu ben je weer een beetje op de hoogte van wat er hier gebeurt.
    Veel liefs van opa en oma en tot de volgende keer. Daaag.