Zwieren en stagelopen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Zwieren en stagelopen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Zwieren en stagelopen!

Blijf op de hoogte en volg Liza

04 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Ik zal weer even wat vertellen over de afgelopen dagen. Hier even iets om in de stemming te komen; https://www.youtube.com/watch?v=dUjEJin3qLs

Zaterdag 30 augustus: zaterdag zouden we ’s avonds eerst naar de Zsa Zsa Zsu gaan, maar toen hoorden we van bekenden dat er die avond een groot straatfestival zou zijn in het centrum van Paramaribo. Dus toen waren de plannen gewijzigd en zijn we daar maar naartoe gegaan! Dat festival (Sranan Taki) bleek maar 1 keer in het jaar te zijn en was daarom ook zo groot. Het was super druk en er waren verschillende dingen bij zoals muziek, dans en zang. Maar ook discussies en preken over de politiek in het land. Maar dat was allemaal in het Surinaams (Sranantongo) dus dat konden wij niet volgen. Gelukkig waren er wel veel mensen die het voor ons gingen vertalen zodat we er in ieder geval wat van zouden begrijpen. Toen het afgelopen was zijn we met z’n allen naar de waterkant gegaan, waar je kunt zitten en wat kunt eten en drinken aan de Suriname rivier. Daar had je ook een heel erg mooi uitzicht over de rivier en de stad. Het was super gezellig.

Zondag 31 augustus; deze dag hadden we om 11:00 u met de buurman (man van onze mentor) afgesproken om een dagje op ‘zwier’ te gaan (rijden zonder bestemming) zodat hij ons veel kon laten zien. We zijn uitgekomen in Groningen (plaatsje in Saramacca), een superleuke plek en daar moest ik natuurlijk wel even met het bordje Groningen op de foto, haha. Verder zijn we nog bij een openlucht crematie geweest, heel apart om te zien maar zo doen ze dat hier gewoon. Daarna zijn we weer door gegaan en hebben verschillende mooie plekken gezien, maar ook minder mooie. Zoals de vele krottenwijken die hier zijn. Rijkdom en armoede staat echt naast elkaar. Wij wonen bijvoorbeeld in een hele mooie, rustige, nette wijk maar een paar straten verderop zijn er weer krottenwijken waar mensen wonen die echt niks hebben. Heel dubbel om te zien en zo realiseer je je wel hoe goed we het in Nederland wel niet hebben.. toch zijn hier de gelukkigste mensen die ik ooit heb gezien, ze maken er het beste van ondanks sommigen helemaal niks hebben. Toen zijn we maar weer doorgereden terug naar de stad en daar zijn we nog uit eten geweest. Het was een hele leuke maar lange dag.

Maandag t/m woensdag;

1 september; de eerste werkdag voor ons! Yara en Zoë zijn die dag begonnen in het ziekenhuis waar ze samen stagelopen. Aangezien ik op een school stage ga lopen en die hier pas in oktober weer beginnen, wordt de tijd voor mij deze maand ingevuld met verschillende projecten. Deze week heb ik 3 dagen stage gelopen in Saramacca, waar we met een bus vol leerkrachten naartoe gingen. Daar gingen we kinderen van 2 en 3 jaar die daar wonen screenen om te kijken of ze al klaar zijn voor de basisschool (daar hebben ze geen peuterspeelzalen of kinderopvangs, omdat daar alles te ver uit elkaar ligt en het veelte duur is). Per leerkracht had je je eigen groepje met 2 ‘pupillen’ en ik had ook mijn eigen groepje. Iedereen had een lijst met punten waar je de komende dagen op moest letten om zo te kijken hoever de kinderen al zijn met de ontwikkeling. Dat was super leuk om te doen, ondanks dat ik eigenlijk nog geen werkervaring had met zulke kleine kinderen.
Woensdagavond zijn we met de groep waar we mee omgaan naar de waterkant gegaan, was erg gezellig.

Donderdag 4 september; vandaag heb ik een vrije dag, omdat het project in Saramacca maar 3 dagen duurde. Wel ben ik vanmorgen samen met de mentor naar mijn stageplek voor volgende week gegaan. Dan ga ik stage lopen op een ‘zomerschool’, een soort activiteitenprogramma voor kinderen van de basisschool. Daar heb ik ook heel veel zin in! Verder heb ik vandaag een beetje schoongemaakt thuis want de meiden moesten wel gewoon naar stage. Vanavond gaan we weer gezellig naar de Havana Lounge en dan zien we wel wat we dit weekend allemaal gaan doen.
:)


  • 04 September 2014 - 19:52

    Louisa:

    Alles nog vrij relaxt dus.... Nou veel plezier daar nog
    Gr. Louisa en de rest

  • 06 September 2014 - 20:07

    Christina:

    Je schrijft leuk en maakt veel meer mee dan je op papier kan zetten. Leuk, ik volg je blog!


  • 10 September 2014 - 10:03

    Coba:

    Hoi Liza, wat kun je alles goed omschrijven en wat maak je veel mee.
    Het is een ervaring voor het leven wat je nu allemaal meemaakt. Van opa en oma hoorde ik al dat je ook het binnenland enzo in mocht omdat de school pas op 1 oktober begint. Wat ontzettend leuk om dit allemaal mee te maken. Ik zit niet op facebook en daar wil ik ook niet op, dus mijn reacties kun je alleen op deze site lezen.

    Zondag a.s. zie ik jouw ouders dus dan zal ik nog wel veel meer over jou en jouw verhalen horen.

    "t is net alsof je dat bloggen al jaaaaaaaren doet, zo gemakkelijk schrijf je lijkt het.
    Ik ben dit weekend ook op stap geweest (discotheek doe ik bijna nooit en ook heel gezellig gehad ) , en zaterdag naar een pruiverij/ festival met een leuke jongen. Dus ik vond al dat ik voor mijn doen veel meemaakte, en een heftig weekend had maar als ik jouw blogs lees dan heb ik toch maar een saai leven. (GRAPJE) :).
    Liefs en pas goed op jezelf. Coba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 16488

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: