Trip Blanche Marie en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu Trip Blanche Marie en Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liza Ophof - WaarBenJij.nu

Trip Blanche Marie en Apoera

Blijf op de hoogte en volg Liza

08 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Ik zal jullie even wat vertellen over de 4-daagse trip naar Blanche Marie en Apoera die Yara en ik gedaan hebben.

Maandag 3 november; om 6:30 u werden Yara en ik wakker en gingen we ons klaarmaken en de laatste spullen in pakken voor de 4-daagse trip Blanche Marie en Apoera die voor de deur stond! We hadden er superveel zin in en rond kwart over 7 hebben we de taxi gebeld want om 8 uur moesten we bij Queens Hotel verzamelen. Helaas duurde het lang tot de taxi kwam en hadden we dus een beetje haast. Hadden we ook nog niet zo’n leuke taxi chauffeur dus het duurde allemaal een beetje langer.. Ik had nog wel even gebeld dat we misschien iets later waren maar gelukkig waren we nog op tijd om te vertrekken! Onderweg naar zuid-west Suriname stopten we af en toe om te eten en foto’s te maken. Hoe verder we kwamen hoe mooier alles werd. Zo de jungle in en daar zagen we prachtige (roof)vogels en papagaaien. Echt geweldig om te zien. We waren met een groep van 10 mensen (2 busjes) en de reisgidsen waren Ronny en Stefan, onze eigen kok was ook mee en dat was Audrey. Ronny kende dus ook de stagiaires van het SUCU project van Drenthe College die hier vorig jaar zijn geweest, zo toevallig! Uiteindelijk waren we om 5 uur eindelijk aangekomen in Blanche Marie, na een reis van 9 uur. Op het laatste stukje regende het ook nog dus moesten we erg voorzichtig rijden omdat dat een super hobbelig stukje was door de jungle natuurlijk. Na het installeren van onze spullen in de hutjes zijn we gaan eten en verder hebben we een beetje gechilld. Eigenlijk was het plan om deze avond ook een nachtwandeling te gaan maken maar het regende dus dat kon niet doorgaan. Toen zijn we maar vroeg naar bed gegaan want iedereen was ook wel moe van de reis enz.

Dinsdag 4 november; om 8 uur stond het uitgebreide ontbijt gemaakt door Audrey klaar en konden we aanschuiven. Om 9:30 u zijn we vertrokken naar het Bakhuisgebergte. Daar waren ook de enige treinsporen van Suriname, waar alleen nooit een trein op heeft gereden. Het is na de onafhankelijkheid aangelegd, en was de bedoeling om natuurlijk ook gebruikt te worden alleen zover is het nooit gekomen. Bijzonder om te zien dus, en heel apart. Daarna zijn we terug gegaan naar de accommodatie en hebben we heerlijk geluncht. Toen mocht iedereen even chillen en om 15:00 u vertrokken we richting de grootste waterval van Suriname, genaamd de Blanche Marie waterval. Onderweg roken we ineens een rare lucht… Ronny (de reisgids) zei dat het een wurgslang was die op 5-10 m afstand zat. Dus konden we beter door gaan lopen. Echt apart maar dat vind je allemaal in de jungle! Even later waren we bij de waterval. Het was heel mooi om te zien alleen het was jammer dat er bijna geen water was, het is nu namelijk de drogentijd. In de regentijd zou het dus veel mooier en spectaculairder zijn geweest maar alsnog hebben we echt genoten van het mooie uitzicht en konden we heerlijk zwemmen bij het gedeelte waar wel water stond. Ineens voelde iedereen geprik rond de benen en niemand van de groep wist wat het was. Dus ben ik gaan vragen aan Ronny of hier ook vissen of zo waren maar hij zei dat het niet zo was. Maar toch voelde ik steeds iets prikken/bijten. Even later zei Ronny, oooh je bedoelt die kleine dokter-visjes waar je in Nederland zoveel geld voor betaalt! Die zwemmen hier dus gewoon. Heel grappig dat die hier gewoon zijn. Toen het donker begon te worden zijn we terug gelopen richting de hutjes en hebben we nog heel veel doodshoofdaapjes gespot die van boom naar boom sprongen; een geweldig gezicht maar helaas waren ze te hoog om foto’s van te maken.

Eenmaal bij de accommodatie konden we eigenlijk direct aan tafel, want Audrey had weer heerlijk eten gemaakt. We kregen echt Surinaams eten; bami, kousenband, en niet te vergeten kip. Het smaakte super goed natuurlijk, zoals al het eten hier. ‘s Avonds zijn we gewoon gezellig bij elkaar gaan zitten met muziek en ook kwamen de Djogo’s (literflessen Parbo bier), en Borgoe (Surinaamse rum) op tafel. Maaaar de Borgoe is alleen om lekker van te kunnen slapen, zei Ronny, hahaha. Toen we in bed lagen hoorden we kei hard gebrul, wat dus de brulapen waren die heel dichtbij de hutjes waren.. geweldig om mee te maken en te horen terwijl je in je bedje ligt.

Woensdag 5 november; om 8 uur stond het ontbijt weer op ons te wachten en daarna zijn we de spullen gaan inpakken. We moesten namelijk weer door! We gingen naar Apoera waar we onze laatste nacht zouden verblijven. Om 10:30 u zijn we vertrokken en om 12:00 u waren we er alweer. We verbleven deze laatste nacht bij ‘tante Annie’ en de kamers waren super luxe met allemaal een eigen badkamer. Jaja, dat midden in de jungle, wie had dat ooit verwacht, haha. Na de lunch mochten we even chillen en om 16:00 u zijn we vertrokken met de busjes om rond te touren door het Inheemsdorp Apoera. Je had daar gewoon winkeltjes en scholen en het zag er vrij gewoon uit. In Apoera wonen Indianen en ook kregen wij van een groepje Indiaanse kinderen een dansvoorstelling. Dat was de mooiste ervaring die ik in Suriname heb gehad tot nu toe en volgens mij ook van mijn hele leven. Ze maken zelf muziek en iedereen danst en zingt. Na hun voorstelling mochten wij meedoen. De kinderen pakten allemaal iemand bij de hand. Het meisje waar ik mee danste was Violetta (10 jaar). Gelukkig praten ze (ook in Apoera) gewoon Nederlands dus we konden gewoon praten met de kinderen. De liedjes waren wel in hun eigen taal dus daar begrepen we niks van. Van te voren werd ons wel uitgelegd waar het over ging maar het klonk in ieder geval allemaal erg vrolijk en mooi. Het dansen met de Indiaanse kinderen was echt geweldig, onbeschrijfelijk. Na het dansen hebben we snoepjes uitgedeeld aan de kinderen en hebben we de zon zien ondergaan aan een grote rivier, prachtig. Toen zijn wij weer vertrokken richting het huis van tante Annie. Daar hebben we heerlijk gegeten en kon de laatste avond echt beginnen. Natuurlijk hoorden daar de Djogo’s en flessen Borgoe ook bij. Het was super gezellig, we hebben veel gelachen en het is laat geworden.

Donderdag 6 november; om 8 uur zaten we dan weer aan het ontbijt. Toen was het eigenlijk inpakken en wegwezen, en kon de laaaange terugreis naar Paramaribo beginnen. Om 10:00 u zat iedereen weer in de busjes. Op de terugweg hebben we veel geslapen, maar onderweg ook nog genoten van het prachtige uitzicht. Om 18:00 u waren we eindelijk weer in de stad!! Bij thuiskomst lagen er allemaal kaartjes voor mij in de brievenbus. Dank jullie wel allemaal! Super leuk ik ga ze bewaren.

In de avond zijn we nog met een deel van de groep waar we mee op trip waren uit geweest bij Havana, waar Yara en ik natuurlijk wel bekend zijn. Dat was ook super gezellig!

Het was een geweldige trip en ik zal het dansen met Violetta en de andere Indianen kinderen nooit vergeten.

Daag! Tot de volgende keer.

  • 08 November 2014 - 19:14

    Mama:

    Bijzonder, al die wilde dieren! Ik ben wel blij dat je de wurgslang alleen geroken hebt en niet gezien, brrrr... Mooie foto's ook, jullie hebben heel veel indrukken opgedaan! Al over de helft inmiddels, nu gaat de tijd extra snel. Geniet er nog maar van! xx mama

  • 09 November 2014 - 21:40

    Coba:

    Hoi Liza,

    Wat weer een mooi verhaal weer. Jeetje, ik ben iedere keer weer verbaasd over wat je allemaal meemaakt en hoeveel dingen je allemaal meemaakt. Je hebt groot gelijk, je bent er nu en zoveel mogelijk zien.

    Wat fijn dat het zo ontzettend ontroerend en indrukwekkend was om met de indiase kinderen te dansen en eventjes een kijkje in hun leven mag nemen.

    Ik zou zelf niet gauw naar Suriname op vakantie gaan ,maar na al jouw mooie foto's begon ik toch te twijfelen.. Maar zie daar, daar was een wurgslang.......... Jakkes, ik houd het toch maar bij Nederland of Europa.
    Fijn dat de vakantie zo fantastisch was!!! Lekker blijven genieten!!!!!

    Doei en groetjes, Coba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Liza

Hallo allemaal! Welkom op mijn blog over mijn reis in Suriname. Vanaf zondag 24 augustus verblijf ik samen met Yara en Zoë in het mooie Suriname. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en ga stage lopen op een school voor speciaal onderwijs. Ik hoop dat ik jullie via deze weg een beetje op de hoogte kan houden van alles wat ik hier zal meemaken. Groetjes!

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 16486

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 03 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: